Thursday, April 12, 2007


Juruukur bahan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia percuma

Melompat untuk:pelayaran, carian

SATU Juruukur bahan (QS) adalah satu profesion orang yang bekerja di dalam industri pembinaan. Peranan QS adalah, secara umum mengistilahkan, untuk mengurus dan mengawal kos di dalam projek-projek pembinaan dan mungkin melibatkan penggunaan satu julat prosedur-prosedur pengurusan dan alat-alat teknikal untuk mencapai matlamat ini.

Profesion membangun semasa abad ke-19 daripada terdahulu "Measurer", seorang pakar pekedai (sering satu persatuan anggota), siapa bersedia diseragamkan menjadualkan untuk satu projek bangunan dalam mana semua bahan-bahan binaan, melahirkan aktiviti-aktiviti dan seperti adalah dikuantifikasikan dan lawan yang mana persaingan pembina-pembina boleh mengemukakan berharga tender-tender. Kerana tender-tender adalah setiap berdasarkan jadual serupa maklumat, mereka akan menjadi dengan mudah berbanding untuk mencari calon yang sesuai yang terbanyak.

institusi profesional dengan yang kebanyakan kuantiti English-speaking juruukur adalah bergabung adalah UK berpangkalan Institusi di raja dicarter Juruukur (RICS) dan institusi kejuruteraan awam juruukur (ICES).

Kandungan

[hide]

Walaupun QSs yang segala akan telah mengikuti satu kursus yang sama pengajian dan latihan (untuk memasuki profesion hari ini, ini adalah dengan biasanya untuk ijazah tahap), terdapat banyak kawasan bagi pengkhususan di mana satu QS boleh pati. Perbezaan utama di kalangan QSs adalah di antara:

  1. Itu siapa menjalankan usahakan wakil bagi satu organisasi pelanggan: sering dikenali sebagai satu "Juruukur bahan profesional", "QS yang profesional" atau "PQS".
  2. Itu siapa berkhidmat syarikat-syarikat pembinaan: sering dikenali sebagai satu "Juruukur bahan kontraktor".

[sunting] Juruukur bahan profesional

Fungsi-fungsi juruukur bahan adalah dengan secara kasar berkaitan dengan kawalan kos di projek-projek pembinaan. Kaedah-kaedah bekerja, bagaimanapun, meliputi berbagai aktiviti yang mungkin termasuk kos perancangan, kejuruteraan nilai,kajian-kajian kemungkinan, analisis kos faedah, lifecycle pengekosan, penilaian, dan pengiraan kos. Beberapa kuantiti kanan juruukur dikenali seperti pembinaan ahli-ahli ekonomi, belanja jurutera-jurutera atau pembinaan pengurus-pengurus.

Juruukur kuantiti mengawal pembinaan kos oleh pengukuran yang tepat kerja itu dikehendaki, permohonan pengetahuan pakar kos-kos dan harga-harga bekerja, buruh, bahan-bahan dan kilang dikehendaki, suatu pemahaman tentang implikasi-implikasi daripada keputusan-keputusan reka bentuk di peringkat awal untuk memastikan bahawa nilai yang baik diperolehi untuk wang akan dibelanjakan.

Teknik kuantiti penyukatan daripada lukisan-lukisan dan penentuan-penentuan bersedia oleh pereka-pereka, terutamanya arkitek-arkitek dan jurutera-jurutera, di peringkat menyediakan Tender / kontrak Dokumen-dokumen, dikenali dalam industri sebagai mengukur badan. the kuantiti kerja berlepas dengan lazimnya adalah digunakan untuk menyediakan bil kuantiti, mana biasanya ialah disediakan selaras dengan satu bercetak kaedah pengukuran standard seperti yang dipersetujui untuk oleh QS profesion dan wakil-wakil industri pembinaan.

[sunting] Juruukur bahan kontraktor

Kontraktor QS adalah bertanggungjawab untuk prestasi operasi-operasi yang cermin itu pemilik QS; i.e, pengukuran dan penentuan harga bagi kerja pembinaan, tetapi khususnya bahawa sebenarnya mempersembahkan oleh kontraktor (dan subkontraktor kontraktor)berbanding dengan kerja pembinaan digambarkan dan diukur dalam kontrak pembinaan di antara pemilik dan kontraktor. Satu pertentangan pendapat seperti dalam kuantiti kerja mungkin timbul daripada perubahan-perubahan yang diperlukan oleh seorang pemilik, atau oleh seorang akitek atau jurutera di seorang pemilik wakil. Lazimnya, penyelesaian satu perubahan (kerap dirujuk untuk dalam suatu kontrak sebagai satu variasi. (melihat, sumber-sumber rujukan berikut: "Asas pembinaan Menganggarkan dan perakaunan kos," oleh Keith Collier (kedua ed.) (Prentice Hall, 1987); "Kontrak-kontrak pembinaan," oleh Keith Collier (ketiga ed.) (Prentice Hall, 2001) Dua buah teks ini setiap mengandungi suatu glosari yang lengkap.

Beberapa kontraktor dan lain-lain mungkin mencuba untuk sandarkan seorang akauntan yang am untuk berurusan dengan kos-kos pembinaan, tetapi biasanya ini adalah tidak berkesan, terutamanya oleh satu orang akauntan tidak mempunyai pengetahuan teknikal untuk dengan tepat memperuntukkan kos kepada barang-barang khusus bekerja dipersembahkan, terutama ada kalanya sebelum penyiapan urusan tertentu sebagai reqauired untuk membuat penilaian tepat amaun-amaun menjadi membayar kepada semasa kursus kontraktor kerja itu.

Di AS, sebaliknya gelaran juruukur bahan, hak milik sesuai digunakan mungkin kos jurutera. (Melihat nota di bawah kembali: Tajuk-tajuk).

[sunting] Budaya pop

Profesion agak kabur ini adalah biasa kepada beberapa yang akan jika tidak tidak telah mendengar ia kerana ia adalah referenced dua kali dalam lakaran-lakaran oleh Monty ular sawa:

  1. Di "Kedai buku lakar" hujung lakaran bila sebuah kedai buku pemilik, dibuat sangat marah oleh seorang pelanggan menyusahkan permintaan untuk buku-buku tidak munasabah, adalah berupaya memuaskan permintaan pelanggan untuk "Ethel Aardvark Pergi kuantiti Meninjau" (lakaran ini adalah dengan pada asalnya daripada "Akhirnya 1948 buah pameran" tetapi telah diusahakan oleh ular sawa di peringkat).
  2. Di "Berbasikal pembaik pulih", di mana setiap orang adalah satu Superman tetapi tiada siapa dapat memperbaiki satu basikal, parodi ular sawa terkenal "Adalahnya seekor burung? Adalahnya sebuah kapal terbang? Tidak ia adalah superman!", dengan garis "Oh melihat - adalahnya seorang broker? Adalahnya satu juruukur bahan? Adalahnya satu penjaga gereja? Tidak! Ia adalah basikal Pembaik Pulih!"

Berantai 2 bagi "Sedikit anak ikan dan Laurie", the "Dancersize" lakar memperlihatkan Stephen Fry berpura-pura menjadi satu juruukur bahan, menggunakan talian "Selamat pagi, boleh anda telah kuantiti apa-apa untuk saya untuk meninjau?"

Di Tidak pukul sembilan Berita, di sana satu lakaran lampooning Meminta keluarga, di mana Brainie dan keluarga Smaughtarse (dimainkan oleh pelakon-pelakon betul-betul sama dalam kostum-kostum berbeza) adalah kuantiti segala Juruukur.


Job

Sekali satu projek bangunan bermula ia adalah penting bahawa ia berikut pada asalnya bersetuju bajet. Ia adalah pekerjaan juruukur bahan untuk memastikan ini berlaku, oleh menguruskan kos dengan cekap dan mendapat nilai terbaik tanpa kontraktor-kontraktor. Ia adalah juga pekerjaan mereka untuk berunding dengan wakil pelanggan mengenai bayaran dan penyelesaian muktamad.

Orang ramai

Terdapat kira-kira 21,500 orang berpekerjaan di kuantiti meninjau dalam UK, dengan ramai bekerja syarikat-syarikat pembinaan untuk besar. Mereka menguruskan dengan profesional lain di dalam syarikat mereka juga sebagai wakil-wakil daripada subkontraktor dan juruukur bahan swasta bekerja untuk pelanggan.

Syarat-syarat kemasukan

Ada tiada syarat-syarat spesifik untuk memulakan latihan sebagai satu juruukur bahan, walaupun kebanyakan peserta mempunyai a level / gred-gred lebih tinggi. Menjadi satu juruukur bahan yang layak, anda akan perlu bagi menjayakan satu BTEC atau HND / HNC, dan untuk mencapai ini anda akan memerlukan 4 GCSE meluluskan (A C) / gred-gred standard (1-3).

Tin kelayakan menjadi dicapai melalui institut binaan dicarter (CIOB) atau Diraja institusi dicarter juruukur (RICS). Untuk menyertai CIOB anda akan memerlukan untuk memegang satu faedah ijazah kepujian telah 2 tahun pengalaman yang berkaitan atau menghantar peperiksaan CIOB.

Terdapat empat cara untuk bagi melayakkan seorang juruukur dan mencapai satu RICS sijil, dan ini melibatkan pilihan-pilihan untuk mengkaji zaman yang penuh untuk mencapai satu ijazah ataupun anugerah ijazah lanjutan, atau bersekolah sambilan semasa dalam kerja berkaitan.

Faedah-faedah

Juruukur kuantiti berijazah boleh mengharapkan untuk mendapatkan sekitar £14,000, seorang juruukur yang dicarter mengenai £24,000, sementara satu sekutu akan dapat secara kasar £35,000. Gaji-gaji di London adalah lebih tinggi. Untuk keterangan lanjut di gaji-gaji merujuk untuk institusi profesional dan industri tekan.


Terdapat banyak yang memerlukan dilakukan sebelum satu buah projek pembinaan boleh mula untuk maju ke hadapan. Orang yang kreatif, pakar kewangan dan profesional sah semuanya memainkan satu bahagian dalam fasa-fasa pembangunan awal.

Segera yang projek telah sebenarnya telah mula, pengurus-pengurus pembinaan, jurutera-jurutera dan juruukur menganjurkan orang yang bekerja di tapak untuk memastikan bahawa apa adalah terbina bersambutan rekaan-rekaan asli.

Menggunakan dropdown menu mempelajari lebih banyak tentang setiap pekerjaan.


Juruukur bahan

Pengadil: MAX3049 Job diposkan: 12/12/2006
Lokasi: Islington Perunding: Coyle yang Dominic
Jenis: Tetap Telefon: 0870 243 0446
Gaji: Boleh dilalui

Menunjukkan huraian:
Satu peluang telah menjadi boleh didapati untuk menyertai seorang pemaju perumahan yang teratas sebagai satu juruukur bahan untuk usahakan kemasyarakatan dan pembangunan perumahan spekulatif diprojeksi dalam kawasan London.

Tugas-tugas juruukur:
Berharga dan menganggarkan fungsi-fungsi.
Mengurus fungsi perdagangan projek-projek.
Kawalan dokumen dan arkib.
Bagi sokongan dan nasihat komersial.
Kerja akaun muktamad
Disubkontrak pemerolehan


Mengalami dikehendaki:
Kuantiti cukup banyak meninjau berpengalaman dalam spekulatif perumahan atau kediaman mampu.
HNC atau ijazah dalam kuantiti meninjau (atau setara relevent pengalaman)menghairahkan.
Beberapa pembaharuan dan pengalaman bentuk tubuh baru


Gambaran keseluruhan syarikat:
Pelanggan menyediakan satu keluasan pilihan di dalam nya portfolio hartanah kediaman. Daripada klasik baru membina kediaman, diinspirasikan oleh paling diraikan gaya-gaya seni bina zaman kuno, terus untuk kontemporari baru membina rumah-rumah menawarkan moden dan luar dan dalaman bergaya, dengan menghias semula hartanah-hartanah tempoh characterful dibaik pulihkan untuk mereka kemuliaan bekas, dan pangsapuri pusat kota skim-skim, memecahkan hukum baru dalam penghidupan bandar semasa.




Memohon untuk kerja ini
Apabila anda memohon untuk kerja ini, butir-butir anda akan pergi dengan secara langsung untuk pengendalian perunding kedudukan. Anda akan menerima satu pengesahan emel, dan perunding sepatutnya menjadi memperhubungkan anda dalam tempoh 24 jam.



Alternatif, anda boleh menyerahkan satu soalan tidak rasmi mengenai pekerjaan untuk perunding ini pengendalian kedudukan. Anda akan menerima satu pengesahan emel, dan perunding sepatutnya menjadi memperhubungkan anda dalam tempoh 24 jam.


No comments: